Sign in or Create your own Travel blog

View Entire Trip

Share |

[x]

Give a Gift of Full membership to this member!

Sunday 15 Oct
Manizales, Colombia

Manizales paradis på jord.

Manizales - tæt på paradis.

Det lykkedes os uden problemer at finde både rette busstation og rette bus. Vi tog fra hotellet allerede kl. 5.30, alligevel var der fuld gang i Bogota. Selv her kender man lidt til Danmark, ihverfald når det handler om fodbold, taxa chaufføren viste godt hvem Christian Eriksen og Peter Schmeichel er. Busstationervar opbygget efter samme koncept som i resten af denne del af verden. Hvert busselskab har deres egen billetluge, så gælder det bare om at finde rette selskab der kører derhen hvor man ønsker. Her er internettet til uvurderlig hjælp, fandt en internetside der fungerer på samme måde som når man bestiller flybillet, her var der bare busser i stedet, men for at købe billetten på nettet skulle man kunne printe den ud, det havde vi ligesom ikke mulighed for.

Igen bliver man lidt benovet over standarden. Lækre store sæder, der næsten kunne ligges ned, god benplads, toilet, wifi det meste af tiden og 3 forskellige film i løbet af turen. Bla. så vi “ How to be A latin lover”, hvor Karl måske lærte et par ting.

Turen på 300 km tog 9 timer så komforten er væsentlig. Der var en pause undervejs med mulighed for at købe mad og drikke. Og så til en pris af 122 kr. pr. Billet.

Vi havde sørget for godt med varmt tøj til turen, men selv den evindelige airconditionvar ok.

Tiden gik egentlig hurtig, det flotteste landskab, frodigt, grønt i grønt, exotiskeplanter og træer, hele turen gennem et bjergrigt område, sparsomt befolket. Tiden gik også med at læse dagbogsnotater som en dansk læge har skrevet om sit ophold i Grønland i 1952-62, virkelig spændende læsning hvor man kan nikke genkendende til meget af det han skriver selv her 65 år senere.

Nu er vi så kommet frem til Mirador Finca i udkanten af Manizales på en bakketop i 1800 meters højde. Jeg må sige vi begge blev helt overvældet af den skønhed der er her på stedet, vi bor i en lille hytte med balkon, hvor vi kan sidde og kikke ud over dalen. Ejeren har gjort meget ud af at beplante med alverdens eksotiske frugter og blomster på skråningerne, så der er duft så påtrængende af blomster, så det næsten er helt berusende. Appelsiner og citroner kan vi plukke som vi lyster. Vi skulle egentlig kun være her i 3 nætter men har forlænget til 5, det er det gode ved ikke at have planlagt for meget. Men er slanger i ethvert paradis ?nu får vi se.

Den mad man kan købe her er ren vegetarisk, af egne økologiske produkter. Da der er langt til byen, bliver det nok her vi spiser, hvis jeg ellers kan få Karl overbevistom at han kan klare sig uden kød nogle dage.

Af en eller anden grund vågner vi altid tidligt ved 6-7 tiden, men det gør ikke noget her. Det bedste i verden er at sætte sig ud på balkonen med en god kop kaffe, nyde solen står op ( her er det tæt på ækvator så det er lyst kl 6 og mørkt kl. 18), høre fuglene synge ( her er der mange farvestrålende småfugle, incl. Kolibrier), de elsker frugterne i det træ der står lige udenfor balkonen.Der er ikke internet ved vores hytte, så der egod tid til at snakke om livet, lægge planer og bare være til.

Kikker vi lidt længere væk ser vi skråningerne med kaffebuske, bananpalmer, bambus og alt mulig andet vi ikke kender navnet på.

Idyllisk ser det ud, men det har det ikke altid været, ejeren af stedet fortalte at få for år siden hvor området var narkobaronernes højborg, turde lokal befolkningen ikke bevæge sig fra en by til en anden efter mørkets frembrud.

Sammen med gårdens dejlige golden retriever gik vi en 2 timers tur ad smalle meget kuperede stier gennem kaffeplantagen til et vandfald.Huden kølede af i vandfaldet, vi andre nøjedes med skyggen. Hunden var meget trofast, viste vej og ventede hele tiden på os.   Inden vi var hjemme synes hunden lige den skulle rulle sig i æsel lort, hvilket ikke lugter specielt godt.

Vi bor ikke så mange her, hvilket er dejligt, så får man snakket med andre, hører deres historie og får gode ideer til videre rejse.

En stjernestund.

Her i området er der flere terminale bade, da det er et vulkan område, ingen vulkaner er aktive pt. Idag besøgte vi en af dem. Tog bussen ind til byen, videre med  kabelbanen til nedre del af byen og derfra taxa. Det er billigt at køre med taxa, men sjovere at køre med bussen. Med bussen ser vi mere lokal kolorit. Alle kører som sindsyge, kan både snakke mobiltelefon og sende SMS mens de kører og sikkerhedsselen bruger man ikke, de er dog til rådighed. Fartbegrænsning på 40 km i timen i bebygget område synes at være vejledende og ikke gældende. Hjem turen med bussen er ikke set lignende siden Theodor Fælgen`s El Tiempo Gigante .

Det terminale bad var virkelig godt for kroppen, vandet var nok ca. 42 grader, og omgivelserne flotte. Det er rimelig let at falde i snak med de lokale. Først tror de vi er amerikanere og er noget forbeholdne, men når de så finder ud af vi er danskere er der stor interesse. De havde helt styr på at Carlsberg er dansk og godt øl, men at LEGO ikke var amerikansk blev de noget overraskede over, der er jo Legoland i USA. Vi snakkede også om sikkerheden her i landet, at det er meget bedre end rygtet. Den ene columbianer var faktisk blevet frarøvet sine penge og mobiltelefon i både Frankrig og Italien på en ferie.

På vejen hjem var vi i supermarked, havde lovet Karl han skulle have andet end vegetar mad idag, ellers er han bange for at han snart hænger oppe i træerne. Købte den velkendte stegte kylling, brød og avocado.

Hjemme igen var det blevet mørkt, men stadig dejlig temperatur, så der blev dækket bord på balkonen. Siddende her med god mad og vin mens chikaderne larmede, ildfluerne sås i træerne og flagermusene indimellem kom forbi, var virkelig en stjernestund. Til dessert fik vi passionsfrugt med rom.

Jo livet er godt for sådan et par senior backpackere cru +.

2 Comments for this Travel blog entry

Ole Primdahl Says:

15 October

Kære Karin og Karl
Det er bare godt og spændende at læse jeres beretninger. De er meget beskrivende. Næsten som at være der selv. Godt at Karl har nogle kødløse dage. Ser frem til næste brev.

vinther Replies:

18 October

Hej Ole. Ja det var hårdt med de kødløse dage:-) Jeg måtte drikke god rom for at klare det. Stor hilsen fra K&K
Hils.

Susanne Jensen Says:

16 October

Lyder vildt spændende og fantastisk. Smuk natur og gode oplevelser . Kunne godt ønske, jeg var med :)
Videre god tur
Knus, Sus

vinther Replies:

18 October

Hej Susanne. Ja det er en spændende tur. I dag er vi i Medellin og skal i fodsporene på Pablo Escobar. Vi har lige haft 5 dejlige dage i Manizales med fed udsigt til Andes bjergene i herligt vejr. Kh K&K

Travelling Danes i Mellem Amerika

Travel blog by vinther

Fra den 3/10 - 16/12 2017rejser vi rundt i Panama, Columbia, Costa Rica, Nicaragua og Honduras.

visitors: 3,565

Currently in:

Leon, Nicaragua

Buy this Blog on CD!  More...

Makes a great gift for anytime!

Photo Album

• Karl på...

Colombia

Karl på tur med vores trofaste hund