Sign in or Create your own Travel blog

View Entire Trip

Share |

[x]

Give a Gift of Full membership to this member!

Thursday 26 Oct
Santa Marta, Colombia

Cartagena, Minca og Santa Marta.

Byen Cartagena er en af de smukkeste i Columbia. En gammel historisk bydel omkranset af bymur danner rammen for de næste 3 dage. Vi bor lige uden for bymuren, da det er lidt billigere. Vi har fundet et lille hotel hvor vi fra værelset har en lille balkon. Vi vågner tidligt hver dag omkring kl. 6, næsten den bedste tid på dagen, der er endnu ikke for varmt, ca 28 grader. De næste par timer sidder vi på balkonen, drikker vores medbragte kaffe ( har dypkoger med, hvilket er en ting vi altid medbringer), holder os opdateret på vores IPads ( alle steder stort set, er der godt gratis internet), sidder og betragter byen vågne, her lørdag er der enkelte der bærer en brandert hjem.

Igår var vi på en af vores foretrukne ture, Free City walk.

Ellers har vi gået lidt rundt på egen hånd og har udforsket byen. Karl har fået købt sig en Panama hat. Han har et eller andet med hovedbeklædning, har efterhånden en helt god samling fra mange steder i verden. Da folk fra Ecuador kom til Panama for at arbejde med byggeriet af Canalen havde de hatte med hjemmefra, vævet af en form for siv, hatten har en god skygge foran og bagtil og er luftig.

Fra Cartagena tog vi bussen til Santa Marta, stadig på nordkysten. Videre derfra med taxa til Minca, en lille by i Sierra Nevada bjergene i 630 meters højde. Det viste sig at vores hotel lå langt ude af en noget ufremkommelig vej, så taxa chaufføren nægtede at køre os helt dertil, vi måtte gå de sidste 500 meter. Ikke at det var noget problem, men idet vi steg ud af taxaen begyndte det at regne, og når det regner her, så står det ned i stænger.

Her er vi så de næste 3 dage, midt i naturen, dvs. regnskoven. Aftensmaden må vi klare om dagen når det er lyst, da der er 1 km til byen, vejen går gennem regnskoven og er ikke oplyst. Kl. 18 er der bælgravende mørkt. Vi bor lige ned til en brusende flod, så larmen er konstant, men man vænner sig til det. Man kan godt bade i floden, men det er lidt for exotisk. Hver morgen så snart vi vågner kommer en fugl og prikker på vores terrassedørs vindue. Den bliver ved, er meget insisterende, jeg tror den tigger.

Første dag tog vi på en god hike, 15 km gennem regnskoven, hvor vi så aber og egern. Hvor vi bor har vi også set Tukaner og små papegøjer. Efter sådan en tur er vi gennemblødte selv om det ikke regner, luftfugtigheden er tæt på 100 %, tror jeg.

Næste dag endnu en tur, denne gang var målet en kaffe og cacao farm. Men først måtte vi lige gå 1 times tid. Op ad hele vejen, hvor det føltes som om vi gik i et drivhus med 30 graders varme, hvor man lige har vandet så alt er fugtigt. Fik en interessant rundvisning og fortælling om dyrkningen af cacao frugter og forarbejdningen. Fik smagsprøver på cacaoen i forskellige processer. Her på gården dyrkes alt 100 % organisk og der bruges ikke små børn i plantagen til at bestøve blomsterne som der gør visse andre stede i verden. Fik også ansigtet smurt ind i en cacao ansigtsmaske, her stod Karl af. Man kunne købe deres produkter, selv canabis olie var til salg.

Sidste aften her, vovede vi os alligevel ned i byen efter mørkets frembrud, bevæbnet med lommelygter klarede vi den. Sult overvinder alle betænkeligheder. Grænser er til for at brydes.

Den 25/10 var det videre med lokal colektivo bus til El Rodadero Beach, ganske kort tur, men nu pludselig i en anden klimazone, tør og varm caribisk luft. Fik lige luftet tæerne i havet, det var varmt, men desværre ser vandet ikke særlig lækkert ud. Uigennemsigtigt og brunt. Men vores hotel lejlighed er super. 60 m2, eget køkken, vaskemaskine og god balkon hvor vi fra 7. Sal kan kikke ud over byen og bjergene.

Så Idag har vi selv kokkereret og har fået vasket tøj. Helt hyggeligt at gå i supermarkedet og købe ind. Columbia er virkelig velsignet med de lækreste frugter og grøntsager. Prisniveauet er lavere end DK, men ikke svimlende billigt.

Vi bliver her til lørdag, hvor vi flyver tilbage til Bogota.

0 Comments for this Travel blog entry

Travelling Danes i Mellem Amerika

Travel blog by vinther

Fra den 3/10 - 16/12 2017rejser vi rundt i Panama, Columbia, Costa Rica, Nicaragua og Honduras.

visitors: 2,683

Currently in:

Leon, Nicaragua

Buy this Blog on CD!  More...

Makes a great gift for anytime!

Photo Album

• Karl igen...

Colombia

Karl igen på tur med hund.
  • Gadebillede...

Gadebillede fra Minca.
  • Chokolade...

Chokolade maske
  • Hold balancen...

Colombia

Hold balancen   eller du falder